teatimes.blogg.se

Jag är en tjej på 26 år som kämpar med att bli frisk från anorexi. jag har haft en ätstörning i 9 år och anorexi i 7 år så nu vill jag en gång för alla bli frisk och börja leva ett liv i frihet. Jag är intresserad av kost och hälsa och är vegetarian sen ca 10 år tillbaka. Mina intressen är min hund, att läsa, skriva, se TV-serier och träffa vänner och familj. I mitt friska liv älskar jag att träna och röra på mig och det motiverar mig att bli frisk.

IKEA

Publicerad 2014-08-31 17:27:50 i Ätstörningen,

Idag var jag iväg på IKEA med familjen, shoppade lite småsaker bara men jag har alltid sådan beslutsångest om vad jag ska köpa och inte men jag kom hem med nya kryddburkar, en tekanna (som jag så klart måste inviga nu och se om den håller måttet), en blomma och lite annat. Trevligt med en liten utflykt, själva bilresan dit och hem var nog det bästa, kändes nästan synd att vi bor så pass nära som vi gör, det tar bara 35-40 minuter dit. I vanliga fall vill man ju ha kort restid men det var så mysigt att vi alla var samlade i bilen och att sitta och prata och disskutera saker. I vår familj blir det nämligen mycket disskusioner om allt möjligt, mycket politik och samhällsfrågor till exempel så det kan gå hett till. Ibland blir det lite väl intensivt och det kan bli jobbigt när vi ältat samma saker flera gånger och tycker helt tvärtemot varandra men oftast är det givande och lärorikt.
 
När jag är iväg på förmiddagen så här eller när vi handlar mat eller annat så brukar jag inte hinna gå så långt med vovven som jag brukar på förmiddagen om jag är hemma vilket inte beror på att jag är lat egentligen utan att jag tar så ofantligt mycket kvälls- och nattmediciner så att jag är seg på morgonen och förmiddagen och har svårt att ta mig för saker för tidigt. Jag kan vara vaken länge men ha svårt att ta mig upp ur sängen och sätta igång med det jag ska.
 
Det ställer till det lite i min hjärna dessa dagar då det blir mindre promenadtid eftersom det inte blir som det "brukar" eller "ska" med promenaderna. Jag är väldigt tvångsmässig som person och promenaderna är inget undantag, utan dom vågar jag inte äta och när jag går mindre så blir maten automatiskt mycket svårare än den redan är. Men jag måste öva på det här. Man ska kunna äta utan att kompensera med promenader i förväg eller efteråt. Oftast brukar jag gå extra mycket på eftermiddagen och kvällen för att försöka väga upp det jag missat men ibland går ju inte det. Jag måste inse att en vilodag eller en lugnare dag inte är någon fara. Jag kommer inte rusa upp i vikt, och nej allt jag äter blir inte till fett bara för att jag satt i en bil på förmiddagen när jag skulle varit ute och gått. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Jen

Publicerad 2014-09-06 02:01:33

Hur mycket promenerar du? Själv hade jag vissa tvång men så bestämde jag att fan jag kommer inte kunna leva lyckligt om jag fortsätter såhär och vet du vad? Det var inte så jobbigt att sluta. Och en sak till inget hände!

Svar: Jag promenerar ganska mycket, har dragit ner på det men det blir ett par timmar per dag. Promenerar du något nu? Har tvånget släppt helt? Skönt att läsa att det inte händer något, men det är svårt att ta till sig att det gäller även mig. I min fantasi ser jag framför mig hur jag efter bara en dag med lite mindre motion sväller upp, samlar på mig fett och går upp i vikt :(
teatimes.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela