teatimes.blogg.se

Jag är en tjej på 26 år som kämpar med att bli frisk från anorexi. jag har haft en ätstörning i 9 år och anorexi i 7 år så nu vill jag en gång för alla bli frisk och börja leva ett liv i frihet. Jag är intresserad av kost och hälsa och är vegetarian sen ca 10 år tillbaka. Mina intressen är min hund, att läsa, skriva, se TV-serier och träffa vänner och familj. I mitt friska liv älskar jag att träna och röra på mig och det motiverar mig att bli frisk.

Vägning, behandlingshem och matutmaningar

Publicerad 2014-08-25 21:07:08 i Ätstörningen,

Vägningsdag idag, har inte vägt mig på en vecka och var övertygad om att jag gått upp massor i vikt, såg i spegeln hur stor jag var, men det stämde visst inte. Att jag för några veckor sedan hade gått upp i vikt till min delmålsvikt gjorde ju ätstörningen rejält arg och ångesten har spökat och ställt till det för mig. Det har gjort att jag nu hade gått ner sen förra veckan och min terapeut tittar ju över en längre period och ser att viktkurvan pekar neråt den senaste måanden och lite mer och att jag äter mindre och mindre igen. Att jag inte går ner snabbare är för att min kropp är så svältpåverkad fortfarande men hon sa att det märks i att jag blir mer och mer tvångsmässig igen och att ångesten för varje sak jag äter blir värre. 

Blev prat om dagvård, inläggning på sjukhus och behandlingshem. För att jag inte vet hur jag ska komma vidare själv, för att jag mår så dåligt och har svårt att hantera ångesten kring maten och svårt att klara av de förändringar som måste göras. Jag är så skör, jag mår dåligt psykiskt just nu, deppig och har svårt att känna glädje och då blir allt extra svårt med maten. Har inte direkt heller ork att ställa mig och laga mat utan plockar typ fram lite småplock som inte behöver tillagas mer än kanske värmas upp i micron. Men ingen riktigt middag direkt även om det är nog så jobbigt.

Vill inte gå dagvård, vill inte bli inlagd, vill vara hemma. Har en hund att ta hand om, en resa till england om 1,5 vecka, jag ska jobba som röstmottagare på valdagen (måste orka jobba från typ 7 på morgonen till efter midnatt) och jag ska börja plugga nu i september och ev börja rida och kanske gå rallylydnad med hunden och så tränar jag ju på gymmet en gång i veckan. Det händer massor av saker och jag vill inte in i en sjuk värld igen som i en dagvård eller sjukhus. Vill leva i den friska världen. Men min terapeut sa att om jag fortsätter så som jag gör nu kommer det inte gå, då kommer jag inte orka och inte klara av att leva ett friskt liv med plugg och allt det andra. Egentligen sa hon att jag inte borde få träna eller rida för att jag väger för lite igen men vi avvaktar och ser om jag kan lyckas vända det här.

Har fått som hemuppgift att få till lunchen enligt matschemat de har på enheten. Jag är totalt livrädd. Kanske inte kommer klara det perfekt men ska ge det en ärlig chans, annars kommer det bli näringsdrycker igen och det vill jag inte och jag vill inte riskera min ridning och min skolgång genom att gå ner i vikt. Men jag vill inte heller gå upp i vikt. Den sjuka delen i mig vill gå ner i vikt men jag vet ju att det är fel , fel, fel. Kompromissen vore ju att stå still där jag är men det är ju ingen frisk vikt och det accepteras inte av min terapeut, oavsett vad jag ser i spegeln eller inte så är jag ju underviktig fast det inte går att ta in när det jag ser är ett gigantiskt fläskberg. På riktigt alltså,utan överdrift ser jag en tjock person när jag ser mig själv. 

Frågan om behandingshem ska terapeuten ta upp med läkaren imorgon, det finns ett ställe där man är en vecka och sen hemma tre veckor och så håller det på så i 6 månader så att den största delen av tiden bor man hemma. MHE kliniken i Mora är det. Det är det enda stället jag kan tänka mig.Men då får jag inte gå ner för mycket i vikt för då får jag inte vara där och jag måste vara någorlunda stabil med inte för mycket självmordstankar. Får se om det finns någon chans att få komma dit. Vore kanske bra, bara jag hittar ett sätt att lösa det med hunden men det borde gå att få tag på någon dagmatte. Om jag inte hade hunden skulle jag kunna tänka på Capio i Varberg igen, har varit där två gånger och de har verkligen hjälpt mig men det går inte när jag har hund och så skäms jag för att komma till en behandling och väga över 15 kg mer än vad jag gjorde sist jag var där. Rädd för vad andra ska tänka om mig, att jag ska vara den tjocka tjejen. Någon som vet hur det är i Mora? Är det blandat där eller är alla jätte magra?

Förlåt för långt inlägg, är så mycket som far runt i huvudet just nu.

Prio ett de kommande dagarna blir alltså att försöka få till en bra lunch, ska lova mig själv att skriva här imorgon och rapportera så att jag har lite press på mig.

Kommentarer

Postat av: Ida

Publicerad 2014-08-26 15:26:00

Snälla du! Du är verkligen sjuk och behöver mer hjälp än du får nu. Det är allvarligt! Du borde verkligen inte träna. Du borde vila och äta. En dag kollapsar du och då är det för sent.

Jag har varit på MHE flera gånger. Det är jättebra. MEN i ärlighetens namn tror jag du är för dålig för mhe nu. Man måste kunna äta själv (restaurangmat två ggr per dag, eller laga allt själv på kliniken). Dricka näringsdrycker tills man har ett normalt bmi. Näringsdrycker utöver maten. Några börjar på mhe men hoppar av för det är för tufft. Vill inte skrämma dig men det krävs mycket eget ansvar där. Är man för dålig får man inte komma dit. Man måste verkligen VILJA bli frisk. I mora är det väldigt blandat med folk. Unga, gamla, tjocka, magra...

Capio vore nog bäst för dig just nu tror jag.

Ta emot hjälpen. Önskar jag fick nån hjälp...

Kramar

Svar: Jag önskar så mycket att jag ska klara av behandlingen på MHE kliniken, att jag ska hitta styrkan att ta de här stegen mot ett friskt liv. För snart försvinner min terapeut och jag kommer stå helt ensam kvar, utan någon hjälp alls. Det gör mig rädd.
Men jag är mycket tveksam till om jag kommer få någon remiss alls, jag vet inte om dom vill lägga ut mer pengar på mig, de senaste 7 åren har jag gått dagvård 6 gånger varav en av gångerna i över ett år i sträck, varit inlagd på psyk 7 gånger och Capio i Varberg 2 ggr...Usch, pinsamt att skriva det här :( Känner mig totalt misslyckad som trots det inte är frisk än :(

Hade en bättre period efter andra gången i Varberg men föll tillbaka senare, behandlingen var jätte bra men hade kanske behövt lite mer stöd när jag kom hem, för man är ju långt ifrån klar efter en inläggning, iaf var inte jag det, Jag var väldigt skör.

Hur gör man för att klara av att äta på restaurang när man inte ens klarar att ta tugga av en frukt utöver? Hur tar man de där stegen? Får man hjälp att bryta mönstren eller blir man direkt utkastad i "verkligheten" på MHE? Hur vet man hur mycket man ska äta om man äter på restaurang? Får man någon sorts schema att gå efter? Vad gör man för saker i behandlingen? Har man olika sorterat terapi och behandlingar? Kan man få hjälp att äta måltiderna i början eller måste man klara dom själv direkt?

Hur vet man om man är redo för MHE? Hur visste du det?

Kommer antagligen inte bli något iaf, dom vill ju hålla det så billigt som möjligt och inte skriva utomlänsremisser så jag räknar med att inte få åka dit. Min terapeut vill ju det men hon har inte makten. Hon är också väldigt osäker på om jag klarar det, hon tror att jag är för sjuk för den behandlingen.

Hmm, nej på ett sätt borde jag inte träna, men jag går hos en sjukgymnast som har lagt upp ett schema för just mig för att jag behöver bygga upp kroppen.Men går jag ner minsta lilla till kommer jag nog få sluta med den iaf. Skulle få nya övningar pga min skadade fot men tydligen behöver den vila, har fått en inflammation i en stor sena pga överbelastning så det känns jobbigt.

Tack för att du svarade! Kram

teatimes.blogg.se

Postat av: vonskareng

Publicerad 2014-08-27 21:55:31

Oj har du häst? förstår att du saknar den olidligt mycket då <3 jag ska inte dela på hästen med någon (kanske skrev lite luddigt, den kommer vara mitt fulla ansvar kostnadsmässigt), en medryttare måste jag självfallet ha men kostnadsmässigt räknar jag med 6000 i månaden (max), och jag tror jag kommer ha råd med det faktiskt. jag är medveten om att en häst kan bli sjukt dyr att ha i Stockholm nämligen :P och visst det kommer verkligen bli en morot, man behöver så otroligt mycket mat för att orka rida. men sen ligger det långt fram i tiden, allt är ju bara planer nu. jag måste först ihop till en buffert och summa för själva hästen (antar att besiktning kostar också) - bara det kommer ju ta minst ett år. men du säger att 4500 kan bli maxsumma per månad? wow, jag trodde att det snarare skulle luta mot 6000 kr per månad för att ha den nära stockholm haha, jag kanske räknar på en överdriven summa ^^

Svar: Jag bor inte i Stockholm utan i en mindre stad (fast inte så jätte liten alltså) så jag tror nog att det kan skilja en hel del. När jag bodde på landet och jobbade i stallet betalade jag ett tag 800 kr/månad för stallplatsen men då tog jag massor av extra pass och tog hand om alla hästarna, sen nästa stall ute på landet kostade 1200 kr/månad och när jag flyttade till stan fick jag betala 2100 kr/månad och då ingick hösilage och havre men vi tog hand om alla ut och insläpp själva. Utöver kostnaderna för själva hästen tillkommer också att jag när jag stod i de två sista stallen var tvungen att ha en bil, betala försäkringar och bensin för den för att kunna ta mig till och från stallet och den summan räknade jag inte med i det jag skrev.Funderar på ett stall mitt i stan och har hört att det kostar lite över 3000 kr/månad, vet inte vad som ingår där. Ska kolla upp det lite mer för jag längtar ihjäl mig efter min häst! Men jag pluggar halvtid och har därför bara halva bidragsdelen (1400 kr/månad) och resten ska jag ta av pengar jag sparat och även om jag tar halva lånedelen täcker det ju inte ens mina andra vanliga utgifter så hästen blir verkligen utöver. Men funderar verkligen på det och ska kanske ställa mig i kö så jag har en plats ifall jag känner att jag kommer orka, hinna och ha råd. Och ta reda på vad det kostar så jag kan göra en budget. Men förr såg min budget ut typ så här (så du får en bild av det). Det har säkert blivit dyrare nu och allt är säkert dyrare i Stockholm.Stallplats: 2100 kr/månadHovslagare: 1100-1400 kr var sjunde vecka, ca 600-700 kr/månad alltsåTorvströ: ca 500 kr/månadFoder förutom hösilage och havre (dvs betfor,mineraler, foderjäst, morötter): ca 200-300 kr/månad ?försäkring (hade en billig): ca 200 kr/månadTotalt ca 3800 kr/månadOch sen tillkommer vaccinationer varje år, ev veterinärkostnader (man får räkna med att det kommer gå på en del, hästar verkar alltid lyckas skada sig eller bli sjuka ;) ), utrustning som täcken och sådant som slits och måste bytas ut. Och bilen kostade mig ca 1500-2000 kr/månad och jag hade den bara för att ta mig till hästen.

Har kanske glömt något nu, skriver det här lite i farten så det är kanske mer saker som tillkommer och jag kanske har förträng lite av alla kostnader,

MEN, det är värt det! Har man råd, tid och längtan efter det är det värt varenda krona! Och jag har kunnat ha häst trots att jag absolut inte är rik, det handlar om prioriteringar, att göra budget, att hushålla, att jobba, spara och allt sådant där.
teatimes.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela