teatimes.blogg.se

Jag är en tjej på 26 år som kämpar med att bli frisk från anorexi. jag har haft en ätstörning i 9 år och anorexi i 7 år så nu vill jag en gång för alla bli frisk och börja leva ett liv i frihet. Jag är intresserad av kost och hälsa och är vegetarian sen ca 10 år tillbaka. Mina intressen är min hund, att läsa, skriva, se TV-serier och träffa vänner och familj. I mitt friska liv älskar jag att träna och röra på mig och det motiverar mig att bli frisk.

Är det ok att ta det lugnt?

Publicerad 2014-09-16 16:42:00 i Ätstörningen,

Ikväll skulle jag egentligen ha provridit min sista gång på ridskolan för att sedan bestämma mig för om jag ska fortsätta eller inte, men jag känner verkligen inte för att rida ikväll. Jag är osäker på om det här med ridskola verkligen passar mig efter att ha haft egen häst eller foderhästar sen jag var 7 år. Det är liksom inte samma sak att rida runt och göra exakt som en ridlärare säger samtidigt som alla andra och det är verkligen inte lika roligt när man inte har någon sorts relation till hästen, det är ju samarbetet med djuren som jag tycker är så fantastiskt härligt och som ger mig de positiva känslorna.

Jag ringde och sa att jag var sjuk så jag blir hemma ikväll, vet inte om det var bra eller dåligt. Jag har inte någon särskild lust med något just nu, är väldigt trött också och vet inte om jag borde tvinga mig till saker eller om det är bra att lyssna på kroppen. Det har varit ganska fullt upp och i söndags jobbade jag ca 18 timmar, jag var röstmottagare och vi var inte klara förrän 2 på natten och sen somnade jag ganska sent därefter så jag är lite ur fas. Och imorse gick jag upp tidigt, stressade ut med hunden och med frukosten och var på väg till bussen för att åka till terapeuten när jag precis när jag stod klar i hallen insåg att det inte var idag jag skulle dit utan imorgon. Så jag gick och la mig igen en stund.

Resten av veckan kommer bli fullspäckad då jag ska både till terapeuten, tvätta, träffa en kompis och packa imorgon och sen torsdag till fredag är det kursintro med övernattning i Stockholm för min nya utbildning, träffa en kompis som bor i Stockholm därefter på fredag eftermiddag och handla på lördag. Så jag kanske behöver en lugn kväll? Kanske är det ok att lyssna på kroppen? Eller är det att ge efter för depressionen? Jag vet inte, det är så svårt det där. Vill jag inte rida för att jag inte tycker om ridskola eller vill jag inte rida för att jag mår dåligt? Borde jag tvinga mig och se om jag mår bättre när jag väl är där eller är det bra att ge mig själv en lugn kväll om det är det jag känner att jag behöver?

Just nu lutar jag åt att det faktiskt är bra att ge mig själv en lugn kväll. Jag måste komma ihåg att trots att jag valt att börja plugga nu och ta en paus i min sjukskrivning så är jag inte frisk, jag kan inte orka allt och klara allt. Inte ens friska människor gör det och jag är inte frisk.
 
Ringde mamma iaf så hon kommer hit och går kvällspromenaden med mig och hunden, har massor av ångest så behöver ändå prata lite med någon och få annat att tänka på och ut med hunden ska jag ju i vilket fall så det blir ingen extra aktivtet för mig.

Kommentarer

Postat av: vonskareng

Publicerad 2014-09-22 18:57:39

Jag red ju väldigt mycket fram till 17 års ålder. och nu vill jag skaffa häst när jag kan. men... allt jag tänker är "ingen kommer nånsin VILJA sälja sin ponny till mig... jag är för dålig på att rida" - och nej, jag är ingen proffsryttare. jag kommer rida för instruktör för att utvecklas ihop med hästen men... ja, nej. har du några tips om hur man ska tänka kring detta? nu försöker jag ju komma igång lite smått först också, att spara kommer ta tid dessutom :P

Svar: Dom flesta hästägare räknar inte med att den som provrider ska rida perfekt, man har en förståelse för att det tar tid att lära känna en ny häst och att det de första gångerna inte ser ut så som det kommer göra sen. Det man däremot kan se är ju om hästen inte alls verkar bekväm med ryttaren eller om man inte tycker att ryttaren är tillräckligt mjuk i handen eller lugn osv. Så ta det lugnt, det där kommer lösa sig när det väl är dags. Och att du tänker ta lektioner är ju något du kan berätta när du provrider så visar du ju hästägaren att du vill jobba med det som du har problem med och att du vill utvecklas.
teatimes.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela