teatimes.blogg.se

Jag är en tjej på 26 år som kämpar med att bli frisk från anorexi. jag har haft en ätstörning i 9 år och anorexi i 7 år så nu vill jag en gång för alla bli frisk och börja leva ett liv i frihet. Jag är intresserad av kost och hälsa och är vegetarian sen ca 10 år tillbaka. Mina intressen är min hund, att läsa, skriva, se TV-serier och träffa vänner och familj. I mitt friska liv älskar jag att träna och röra på mig och det motiverar mig att bli frisk.

Resan

Publicerad 2014-09-11 17:15:19 i Ätstörningen,

S
 
 
Nu är jag tillbaka hemma igen efter resan. Det har varit en bra semester men det har varit väldigt svårt med maten för jag bodde hos min släkt och de har verkligen inte alls samma matkultur och samma rutiner som vi har, iaf inte som jag är van vid. Dom äter inga planerade måltider förutom middagen vid 19 utan går bara runt och småäter resten av dagen. Och eftersom dom inte riktigt har kunskap om anorexi och hur viktigt det är med maten för mig har dagarna inte alls blivit anpassade för att passa med mina måltider så de har kommit i andra hand. Säkert bra på ett sätt att inte göra precis som alltid annars för att bryta tvång men flera gånger har det gått så lång tid mellan måltiderna att jag varit nära att svimma och ibland har de kommit så tätt inpå varandra att jag inte kunnat äta t.ex. en fullvärdig middag för att jag nyss ätit mellanmål och sen har kvällsmelliset kvar att äta senare också.

Lite jobbigt också att det känns som jag äter hela, hela tiden i jämförelse, kände mig extremt äcklig och glupsk som åt så ofta och så "mycket". Och fick kommentaren att det syns att jag gått upp i vikt, de har inte sett mig sen i juni men tror inte jag väger så mycket mer nu än då men ändå ser jag alltså större ut? Försökte strunta i det och försökte att bara fokusera på min mat och inte bry mig om vad de åt eller inte åt.

Det positiva är att jag inte vägt någon mat alls under resan, hade ju ingen hushållsvåg och när dom sa att dom hade en så valde jag ändå att inte använda den, så jag tog en semester från vägandet iaf!

Har rört mig massor, både för att min släkt också har hund och jag varit ute med dom och gått och för att vi varit runt och tittat på massor av saker så det har varit "naturlig" motion med ett syfte. Men jag har också gått ut på rena kompensationsrundor fast att jag egentligen inte hade behövt eller fast jag ibland varit trött och behövt vila. Men ångesten har varit för stark för att låta mig vila.

Var jätte rädd för att gå upp massor i vikt under semestern och för att jag skulle röra mig för lite men så blev det ju inte. Tror att jag till och med väger mindre än vad vågen visade imorse för igår blev mitt kvällsmellis vid tolv på natten (jätte konstigt jag vet men jag reste hela dagen och hade inget att äta förutom lite harricovert och en morot så jag kunde inte äta förrän jag kom hem) så jag både åt och drack en hel del då i natt så imorse hade jag ju massor av mat i magen som väger. Men jag är stolt att jag faktiskt åt kvällsmelliset iaf för jag hade ju vandrat runt hela dagen i storstaden och sen rest i massor av timmar så kroppen behövde energi trots att det var mitt i natten.
Skulle verkligen kunna tänka mig att bo så som jag har bott under semestern, har fått inspiration och ännu en plats att lägga på listan över ställen jag vill bo på. Haha, jag har en tendens att vilja flytta till alla ställen jag besöker, jag hittar alltid en massa fina saker med alla resmål jag åker till. Men det här är en plats där jag tror att det faktiskt skulle gå relativt lätt rent praktiskt också (om jag bara hade lite mer pengar iof, får bli ett framtida mål, vill bo i Valencia någon gång också), jag kan språket och jag gillar verkligen kulturen, människorna, den fina landsbygden, de små byarna och städerna, de söta och fina husen och storstadens vackra byggnader. 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela