teatimes.blogg.se

Jag är en tjej på 26 år som kämpar med att bli frisk från anorexi. jag har haft en ätstörning i 9 år och anorexi i 7 år så nu vill jag en gång för alla bli frisk och börja leva ett liv i frihet. Jag är intresserad av kost och hälsa och är vegetarian sen ca 10 år tillbaka. Mina intressen är min hund, att läsa, skriva, se TV-serier och träffa vänner och familj. I mitt friska liv älskar jag att träna och röra på mig och det motiverar mig att bli frisk.

Självskadetankar

Publicerad 2014-09-13 20:49:30 i Ätstörningen,

Jag har extremt starka självskadetankar, verkligen plågsamt starka. Ångesten och paniken är enorm och jag orkar bara inte med det här. Hatar att jag måste äta, att jag måste ta näringsdrycker och att jag inte får träna eller promenera så mycket som jag vill. Hatar att jag måste gå upp i vikt. Vill bli fri från det här, men vill inte bli tjock. Varje dag, varje måltid, hela tiden är jag säker på att jag gått upp i vikt, hela tiden ser och känner jag hur jag växer och sväller upp. Det är verkligen plågsamt.

Middagen var en katastrof idag, blev verkligen inte mycket att hänga i granen. Känns ändå som alldeles för mycket men jag vet rent intellektuellt att det jag åt inte ens motsvarar grönsaksdelen till en lunch eller middag, alltså blev portionen för liten. Men jag har ångest iaf. Jag har nybakat bröd hemma nu, skivade upp det i färdiga skivor att frysa in och ta fram vartefter och det blev ganska rejäla skivor, tjocka och stora eftersom brödet är svårt att skära tunt för att det lät går sönder då. Jag väger alltid mina brödskivor och en del av dem hamnade i rätt "viktintervall" men ganska många väger säkert 10-20 gram mer än vad jag ville att de skulle göra. Är det någon fara? Kommer de där 10-15 grammen avgöra min vikt?

Eftersom middagen idag blev så liten tänkte jag att jag ska ta två av de största skivorna till kvällsmellis idag för att väga upp för middagen. Men oj vad läskigt det är, det brukar sluta med att jag inte får i mig allt iaf men jag borde verkligen, verkligen tvinga i mig allt nu ikväll.

Vet inte hur jag ska hantera ångesten på något bra sätt, blir att jag tar tabletter och det får jag ju göra men problemet är att jag tar för mycket av dom. Jag får inte ta mer ikväll, jag måste orka mig upp tidigt imorgon för jag ska jobba som röstmottagare från 8 på morgonen till tolv/ett på natten. Blir att gå upp vid 6 och kanske ramla i säng runt ett/halv två.

Det är ännu en utmaning, jag kommer få lunchpaus och middagspaus och lyckades få till så att jag får gå ifrån och ta ett mellanmål när jag egentligen inte har rast eftersom jag inte klarar mig så länge utan mat som det skulle bli om jag inte fick något mellan lunch och middags. Visst skulle det kanske gå men med tanke på att det blir en tidig frukost, tidig lunch och en lång arbetsdag kommer jag behöva fylla på med energi på eftermiddagen för att orka och inte bli yr och må dåligt.

Känns lite jobbigt att behöva be om "specialbehandling", jag har inte sagt att jag har anorexi men att jag är väldigt känslig för det här med för långa mellanrum mellan måltider och mår dåligt om jag inte äter. Men jag tänker att dom andra får väl tycka vad dom vill om att jag äter "hela tiden", jag vet vad min kropp behöver och jag ska se till att ge den det. Jag har packat och förberett allt från lunch, middag, mellis och kvällsmål till imorgon. Blir en hel kylväska jag måste jag med mig för en hel dag ;) Ser ut som jag ska ut och campa i en vecka eller så :p

Kommentarer

Postat av: loppan

Publicerad 2014-09-14 01:08:44

hur mycket väger en "normal" brödskiva för dig och hur har du valt den vikten?

Svar: Det är en bra fråga, jag tror att jag helt enkelt bara bestämde en vikt som "kändes" ok, precis som jag gjort med allt annat jag äter. Jag kan inte svara på varför jag tycker det ska vara ett visst gram päron, björnbär eller bröd. Jag har bara fått för mig något och då blir det ett tvång. Så egentligen vet jag nog inte vad som är normalt. Jag har ju vissa listor att utgå från som jag fått från dagvården men just de här sakerna jag väger är något som bara kommit.
teatimes.blogg.se

Postat av: anonym

Publicerad 2014-09-15 00:41:52

hur många gram ska en macka väga enligt dagvården?

Svar: Att väga bröden är inget "friskt" beteende och just vad en brödskiva ska väga finns inte på matlistan från dagvården, där står det bara att det ska vara en smörgås men inte hur stor den ska vara. På listan finns mått och mängder för mycket andra saker men i slutändan så är ju målet att man ska klara att äta normalt och lagom utan att väga och mäta. Mitt vägande och mätande är ett tvångsbeteende som jag logiskt vet hör till sjukdomen men som är så svårt att sluta med pga all ångest och osäkerhet jag har kring maten. Och just nu är jag i en fas då jag behöver följa ett matschema för att jag inte kan lita på hunger och mättnad eller mitt ögonmått och då är det bra att jag har något att utgå ifrån, problemet är bara att jag har svårt att göra saker lite halvdant så istället för att bara följa listan och de mängder som finns där blir det så att jag väger nästan allt jag äter istället för bara det som är på listan, jag kan liksom inte bara ta ett päron eller lite bär utan måste väga även dem.
Ibland har jag sett på andra listor när man läst matplaneringar och kaloritabeller och sådant (som jag egentligen verkligen inte borde bry mig om) hur mycket en "normal" brödskiva väger och då har väl det där satt sig lite i huvudet.
teatimes.blogg.se

Postat av: Jen

Publicerad 2014-09-16 00:15:03

Klokt beslut. Hoppas dagen gick bra :)

Svar: Tack :)
teatimes.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela