teatimes.blogg.se

Jag är en tjej på 26 år som kämpar med att bli frisk från anorexi. jag har haft en ätstörning i 9 år och anorexi i 7 år så nu vill jag en gång för alla bli frisk och börja leva ett liv i frihet. Jag är intresserad av kost och hälsa och är vegetarian sen ca 10 år tillbaka. Mina intressen är min hund, att läsa, skriva, se TV-serier och träffa vänner och familj. I mitt friska liv älskar jag att träna och röra på mig och det motiverar mig att bli frisk.

Ta klivet rakt ut

Publicerad 2014-09-27 19:13:00 i Ätstörningen,

Min terapeut säger att anledningen till att jag har det så kämpigt är att jag inte tagit klivet rakt ut för att bli frisk, att jag inte bestämt mig till 100%. Det är klurigt det där, för så klart att jag vill bli frisk, jag önskar inget annat! Vill det så fruktansvärt gärna. Men samtidigt är jag så rädd för att göra de där sakerna som krävs för att jag ska bli helt frisk, jag vågar inte äta efter matschemat, jag vågar inte vila och jag är livrädd för att gå upp i vikt. 
 
Jag kämpar varje dag, varje timme, varje måltid med att ta rätt beslut, att gå emot ätstörningen, det är inget som kommer naturligt för mig. Men ändå lyckas jag inte alltid. Vissa saker klarar jag av, men inte allt. Det är framförallt luncherna och middagarna som är problemen, jag har svårt för lagad mat, svårt för de portionsstorlekarna som det står att det ska vara. Svårt att få med alla matgrupper som fett och kolhydrater och proteiner.
 
Hur gör man för att ta de där sista stegen? Hur gör man för att våga satsa 100%? Hur vet man vad som är ätstörningens röst och vad som är sanningen när man är så van att leva med anorexin?
 
Jag tycker att jag tagit klivet rakt ut, att jag kämpar så otroligt mycket, men tänk om jag inte har gjort det, tänk om jag kan satsa ännu mer? Men hur vet jag det? Hur vet jag var gränsen går för vad jag överlever? Känns som jag balanserar på en skör lina där ångesten håller på att ta livet av mig. Så här ska ju inte livet vara. 
 
Jag åt min utmaningslunch idag iaf och det är jag stolt över, jag borde fixa en perfekt middag också men det är för svårt, jag klarar inte båda två på en dag, här är jag svag mot anorexin. Är så arg på mig själv för det. 
 
Nu ska jag gå ut med hunden och bara för att sätta anorexin på plats ska jag gå en lite kortare runda för hunden har fått två långa promenader på dagen så det räcker med en kort nu och jag måste klara att äta även om jag inte går så långt som anorexin vill.
 
Jag vill satsa fullt ut på att bli frisk, jag vill gå in till 100%, jag måste nog sätta mig ner och tänka efter vad det innebär. Vilka förändringar måste jag göra? Vad innebär ett friskt förhållningssätt till mat och motion? Vad är det jag ska kämpa för att uppnå? Jag har inga tydliga riktlinjer i det, kommer inte ihåg hur det var att tänka friskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela